ساز و آواز کلـهـــــــر

با موسیقی اصیل ایرانی آشتی کنیم

ساز و آواز کلـهـــــــر

با موسیقی اصیل ایرانی آشتی کنیم

ساز و آواز کلـهـــــــر

موسیقی اصیل ایران را در این سایت جستجو کنید. آموزش ببینید و اصولی یاد بگیرید

بایگانی

دستگاه شور

پنجشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵ ب.ظ

دستگاه «شور» را مهم‌ترین دستگاه موسیقی ایرانی و مادر تمامی دستگاه‌ها می‌دانند؛ چرا که پنج آواز مهم از آن منشعب شده است. البته هر یک از دستگاه‌ها تعدادی آواز و الحان فرعی دارند ولی شور، غیر از آوازهای فرعی، ملحقات دیگری هم دارد که هر یک به تنهایی مستقل‌اند. دو آواز «بیات‌ترک» و «افشاری» گامی متفاوت از شور دارند و به همین خاطر، برخی آنها را مستقل از شور می‌دانند؛ در حالی که دو آواز دیگر «ابوعطا» و «دشتی» ارتباط نزدیک‌تری با آن دارند.

}}فرهاد فخرالدینی}} اعتقاد دارد که نام «شور» ریشه در زبان عِبری «شیر» (به معنای آواز و سرود) دارد و در عصر ساسانیان وارد زبان فارسی شده است؛ نکته‌ای که «عباس اقبال‌آشتیانی» نیز روی آن صحه می‌گذارد. به عقیده داریوش طلایی، تمام ساختارهای مُدال در ردیف موسیقی ایرانی بر اساس چهار دانگ بنا می‌شود که به آنها «دانگ‌های بنیادین» می‌گویند و یکی از این چهار دانگ بنیادین، دانگ اول دستگاه شور است.

اسامی برخی از گوشه‌های دستگاه شور عبارت‌اند از کرشمه، نغمه، حزین، زیرکش سلمک‌، سلمک، گوشه ابوعطای بزرگ، مجلس‌افروز، دوبیتی، رضوی، شهناز، مثنوی، بیات‌کرد، ضرب‌اصول و شهرآشوب.

قطعه های شاخص دستگاه شور:

قطعه: یاد ایام | آهنگساز: داریوش پیرنیاکان | خواننده: محمدرضا شجریان

قطعه: گل‌پونه‌‌ها | آهنگساز: حسین پیرنیا | خواننده: ایرج بسطامی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۴
کورش اسدی "کلهر"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.